Katılımcı (34728 Mimarlık), İzmir Selçuk Belediyesi Kültür ve Gençlik Merkezi Yarışması

Mimari Rapor

Çevreden yaya ve taşıt ulaşımı, çeperden hissedilebilirlik, bağlamla ilişkilenme, bağlama dahil olma (tören alanı, okul alanı, öğretmen evi, parklar) göz önünde bulundurularak; aidiyet hissi yaratan, toplayıcı, çeperleri geçirgen bir orta avlu temel kararı üzerinden tasarım kurgulandı.

Programda istenen farklı işlevler bu orta avlu etrafında, düşünülen geçişlerle uyumlu olarak yerleştirildi; ikincil mekanlar ile bu işlevler birbirine bağlandı. Bina formu, işlevlerin gerektirdiği hacimlerin, çevresel girdiler doğrultusunda birbirine eklenmesi ve bağlanması ile oluşturuldu.

Büyük hacimlerin arsanın güneyine yerleştirilmesi; avlu için gölge ve serinlik, istendiğinde uygulanabilecek güneş enerjisi panelleri için geniş bir çatı düzlemi ve genel bina kütlesi için bir sınır sağladı.

Avlu çevresine doğrudan ve görsel olarak avlu ile ilişki taşıyan mekanlar yerleştirildi. Zemin katta merkezin ana girişi ve restoranlar; üst kotlarda ise atölyeler, köprü, sinema fuayesi ve bir adet özelleşebilecek bir restoran kurgulandı.

Hem avluya ulaşım ve görsel olarak hissedilebilirlik amacıyla, hem de korunması istenen ağaçlara zarar vermemek için Kubilay Caddesi cephesinin avluya bakan kısmında zemin katta yapılaşmaya gidilmedi ancak mekânı tanımlamak ve merkezi hissettirmek amacıyla yapının bu kısmı hafif malzemeler kullanılarak yerden yükseltildi.

Programda aynı boyutta istenen üç adet restoranda tasarım kararı olarak hiyerarşik farklılaşmaya gidildi. Üç restoranın ikisi, çeperin geçirgenliği arttırmak amacıyla ve merkezin hem avluda hem yol cephelerinde yaşamasına katkı sağlaması için zemin kata, her cepheye hizmet edebilecek şekilde yerleştirildi. En üst kata yerleştirilen restoran ise hem avluyu üst kottan seyretmekte hem kale manzarasından faydalanmakta hem de kontrollü geçiş ile öteki restoranlardan nitelik olarak ayrılmakta. Bu dağılım merkezin farklı kot ve yerlerinin gün boyu yaşamasına katkıda bulundu.

Merkezin ismi ve amacı göz önünde bulundurularak, atölyeler ana yol cephesinde üst kotta, hâkim bir konuma yerleştirildi.

Açık hava sineması orta avluda kurgulandı (dans atölyesinin avluya bakan yüzeyi ekran olacak şekilde). Sinema gösterimi dışında da merkezle yaşayabilecek bir medya duvarı sağlandı. Avlunun kontrollü geçişken yapısı, istendiğinde çevreye kapalı sinema gösterimlerine de olanak sağlamakta.

Zemin kat restoranları ve atölyelere dışardan serbest ulaşım sağlanırken, diğer bütün işlevlere tek bir merkezi girişten ulaştırma kararı, güvenlik ve işletme bakımından kolaylık sağladı.

Cephelerde malzemeler yönünden dürüstlüğe önem verildi. Büyük betonarme yüzeyler, kalıpların ahşap izlerini gösterecek şekilde kaplanmadan bırakıldı. Cam yüzeyler mekanın işlevine göre ya yüzeyden monte edilerek kütlelerin formunu hissettirdi ya da döşemeler ve duvarlar arasına doğramalı bir sistemle geçirgenlik ve dokuya katkıda bulundu. Diğer yüzeylerde ise pürüzlü alçı sıva kullanıldı. Büyük sağır yüzeyler üzerine uygulanan metal mesh üzeri tırmanıcı bitkiler sayesinde peyzaj-yapı bütünlüğüne bir öneri getirildi.

Hem hareketli kütlede hem de cephede rasyonel çözümlerle sade ve duru bir dil yakalamak amaçlandı.

Etiketler

Bir yanıt yazın