Katılımcı, Çuhadaroğlu Alüminyum 2016 Öğrenci Proje Yarışması

Barışa açılan bir kapı: Hisart Canlı Tarih ve Diorama Müzesi yarışmanın amacı, savaş öğelerine ev sahipliği yapan ve hali hazırda Çağlayan'da bulunan müzenin yeni bina tasarımı için oluşturulan öneridir.

MİMARİ RAPOR

Tarihi dokuya sahip kentler, kentleşmenin hızlanmasıyla ya bu hıza ayak uyduramaz ve yıpranırlar ya da yıkılıp yerlerine modern binalar inşa edilir. Ancak bu ikisi arasında bağ kurmak o denli zor bir iş değildir. Terk edilen bir yer yıpranır. Öyle ise yeri terk etmemek, sahip çıkmak gerekir.

Proje alanındaki şekil ve boyut çeşitliliği, farklı dokudaki yapıların zenginliği alanı kompleks bir hale sokmuş, görsel bir zenginlik kazandırmıştır. Bu yüzden tarihi dokuya sahip mimari değerler barındıran eski gazhane binası ve Yedikule Surlarının bitişiğindeki bölgenin yeni bina ile bütünleşmiş olması gerekmektedir. Yeni yapılan savaş müzesi; var olan eski fabrika binalarına da eski işlevlerine yakın, üretim yeri olarak atölyeler, araştırma birimleri gibi birimler yerleştirilerek; müze ve sosyal alanlar arasındaki geçiş görevini üstlenmiştir. Bu şekilde acı, savaş barındıran müze ile eğlence yerleri olan peyzaj alanları birbirinden geçişle ayrılmış, iki yerin hissettirdiklerinin farklı olması gerektiği düşünülmüştür. Alanın geneli değerlendirildiğinde alanda uyum ve bütünlük yoktur. Bu yüzden müze ve çevreleyen mekansal boşlukların bir düzen içinde birbirini tamamlaması için yerden hafifçe yükselen duvarlar ve duvarları saran yeşil aks alanı tanımlı yapar.

Fabrikada binaların birine atölye ve eğitim atölyeleri, diğerine kafe, araştırma birimleri olarak yeni işlevler verilmiştir.

Savaşı sergileyecek olan müze kütlesi, barışa yönelik çözüm aramaya odaklıdır. Buna paralel bir konsept geliştirilmiştir. Savaşın nedeni ele geçirmek duygusuyla, sınırların yok edilmesidir. Barışa odaklanılmak isteniyorsa öncelikle sınırlarımızın kendimiz tarafından geçirgen olması sağlanmalıdır.

”Bir duvar; yani sınır ama sınırsızlığı temsil eden bir duvar…” Bu ancak geçirgen bir duvar olabilirdi, yani kendi sınırlarımızın kapılarını açarak insanları davet etmek barışa açılan bir kapıyı mümkün kılabilirdi.

Sınırlarımızı korumak adına canını veren kahramanları unutmamak için barışa kapılarını açtığımız bu sınır, kütle haline getirilmiştir. Kahramanların dioramalarıyla kütleye anıt mezar görevi yüklenmiştir. Yer altına girme hissinin verilmesi için bina kütlesi yerden yavaşça kaldırılmış, Böylece ziyaretçilerin, yer altına inerek gömülen tarihte yolculuğa çıkmaları amaçlanmıştır. Açık sergi alanı ‘bir cam’ arkasında konumlandırılarak cam ve duvar arasında dolaşan ziyaretçilerin cephede kendi yansımalarını ve arkadaki kahramanları aynı anda görmesiyle ‘yerinde olmak’ hissinin verilmesi amaçlanmıştır.

Ön cephede kalıcı açık sergi alanlarının korunması ve aynı zamanda görülmesi için Çuhadaroğlu Alüminyum profiller ve lamine cam kullanılmıştır, yer de çelik konstrüksiyon üzerine doğal taş kaplama yapılmıştır. Kütleyi saran duvarda da çelik konstrüksiyon üzeri doğal taş kaplama yapılmıştır. Tarihi binaların ise orijinali korunarak iç kısımlarına tamamen cam bir kütle yerleştirilmiş, tarihi dokunun insanları içine alması sağlanmıştır. Çatılarında ise Çuhadaroğlu Alüminyum ışıklık kullanılmıştır.

• Savaş başlar.
• Bir yeri ele geçirmek için ne yapardınız?
• Bunun için değil miydi savaş?
• Sınırlarını yok edersiniz.
• Sonra sınırlardan içeri girersiniz.
• Peki… Ya sınır olmasaydı?
• Bir sınır düşünün… Sınırsızlığı temsilen bir sınır.
• Sınırlarını korumak için canını veren kahramanlar.
• O kahramanların bu sınıra gömülmeleri ve daha sonrada müzede hayat bulmaları… Sınırın anıt mezar olarak kullanılması.
• Ziyaretçilerin yer altına inerek mezarda onları ziyaret ettikleri algısının oluşması için müze kütlesi yerden yavaşça yükseltilmesi, önüne duvar konularak dar bir yer altı hissi oluşturulması.
• Ziyaretçilerin cephede kendi yansımalarını ve arkadaki kahramanları aynı anda görmesi -yerinde olmak- hissinin verilmesi
• Anadolu Selçuklu ve Osmanlı İmpartorluğu’na ait eserler ile büyük roma ve Bizans İmparatorluğu’na ait eserler
• Osmanlı imparatorluğuna ait eserler
• Osmanlı İmpartorluğu’na ait eserler, Balkan, Trablusgarp, 1. Dünya Savaşı ve Çanakkale Savaşı ile Sarıkamış olayı.
• 1. Dünya Savaşı, Kurtuluş Savaşı ve 2. Dünya Savaşı’na ait diorama ve eserler
• 2. Dünya Savaşı ve yakın tarih eserleri
• Kalıcı açık sergi
• Çağdaş açık sergi

Etiketler

1 Yorum

Bir yanıt yazın