2. Ödül (Didem Madak Mezarı), İstanbul’un Mezarları Tasarım Yarışması

2. Ödül (Didem Madak Mezarı), İstanbul’un Mezarları Tasarım Yarışması

PROJE RAPORU

“Vasiyetimdir:
Dalgınlığınıza gelmek istiyorum
Ve kaybolmak o dalgınlıkta.”
(AA, Ah’lar Ağacı)
diyen kadına, Didem Madak’a,

“Yalnız bırakma bizi bu paragrafın başında”. Zaten bir “ah!” üstüne söylenebilecekler ne kadar mühim olabilirse o kadar işte söyleyeceklerimiz.

Aklımız hiç başımızda değil; hoş, olsaydı bu işe kalkışabilir miydik? Şiirine sığındık, yükümüz ağır.

Merak edersen, senden sonra bir eksikle her şey aynı, dünya büyümedi; küçülmüştür olsa olsa. Biraz da kaybolmuş olabiliriz; tek değiliz, el eleyiz şimdiki zamanla. Onu ararken kaybolduk ya zaten. Bir arayanı çıkarsa zamanın, bulunuruz umuduyla avare geziyoruz.

“İçimde durmadan bölünen şiirler
Birlikte yok olacağımız şiirler
Birlikte unutulacağımız şiirler
Hiç borcu olmamış şiirler
Ve bu yüzden çok acıyan şiirler.”
(PM, 128 Dikişli Şiir)

Unutulmak umurunda değildi ya, bunu anladık; ama biz gelip tam orada bulduk kendimizi. Seninle birlikte bulduk. Üç sana rastladık. Üç Didem; ‘grapon kağıtları’yla annesizliğini süsleyen, sarıp sarmalayan; ‘ah’lar ağacı’nın altında kaybolmuş, oracığa sığınan ve ‘pulbiber mahallesi’nden büsbütün bir Didem.

Oturduk yanı başında. Doğa bize ne verdiyse ondan aldık, nasıl verdiyse öyle aldık. Hepsini toplayıp kara kazanda kaynattık. Bir kayanın oyuğunda öylece sana daldık.

Yağmur yağarsa belki biraz su birikir oyuklarda. Birazdan, bir kuş gelir belki. Bir kelebek dolanacaktır elbet buralarda, kanatları mavi. Bir kedi, kuytusunda uyuklar hatta. Okunacaklar çoktur muhakkak başında. Zamanla kaya yosun tutabilir, bir başka kaya olur. Kaya büyür, kaya olur yeniden. Olanlar olur işte.

Jüri görüşü:

84 Sıra Numaralı Proje – 2.ÖDÜL
Mezar tasarımı iddiasız ancak güçlü formuyla, bağlamı ile bütünleşen malzeme seçimiyle ve mezar sahibini yansıtan sadeliği ile beğeni almıştır. Müdahalesiz bir şekilde yetişecek bitkileri, kendiliğinden dolacak su oyuğu ve yosun tutarak doğasına dönecek doğal taşıyla içerisinde bulunduğu mezarlıkla bütünleşmesi öngörüsü takdir edilmiştir. Bütüncül tasarım çizgisinin dinginliği ve mezarlık ile kurduğu alçak gönüllü diyalog şairi mekâna taşıyarak jürinin takdirini kazanarak ödüle değer bulunmuştur.

Etiketler

Bir yanıt yazın