1. Mansiyon, Özdemir Bayraktar Milli Teknoloji Merkezi Enstalasyon Sanat Yarışması

1. Mansiyon, Özdemir Bayraktar Milli Teknoloji Merkezi Enstalasyon Sanat Yarışması

Çağatay Çomaklı ve Rümeysa Kalyoncu tarafından Özdemir Bayraktar Milli Teknoloji Merkezi Enstalasyon Sanat Yarışması için tasarlanan proje 1. mansiyon ödülünü kazandı.

Proje Raporu

Özdemir Bayraktar Milli Teknoloji Merkezi’nin ana girişi önünde yer alan 6m çapındaki dairesel alana tasarlanması istenen enstalasyon çalışması için tasarlanan öneri, Türk havacılığının önemli isimlerini ve değerlerini anarak, Baykar şirketinin beslendiği değerleri bir tasarım girdisi olarak ele alarak şekillenir. Türk havacılığındaki değerler ve şirketin beslendiği kavramlar corten malzemeli dikmeler ile ifade edilir. Baykar şirketi yaşayan ve sürekli gelişen bir organizma ile temsil edilmesi adına sütun formlu ağaç ile simgelenir. Dikmeler üzerinde yer alan kavramların, enstalasyon tasarım alanının zemininde oluşturulan su yüzeyine dökülüp Baykar temsili ağacı beslediği üzerinden bir yaklaşım benimsenir.

Tasarım kararları  ve fikirsel üretimin gelişim süreci;

  • Türk havacılık tarihinde önemli bir yer tutan kişiler ve onların hikayeleriyle birlikte sayısız isimsiz havacılık kahramanları,
  • Şirket tarihi incelenerek çalışma motivasyonunu oluşturan kavramlar ve beslendiği değerler,
  • Elde edilen verilerin enstalasyon dilini oluşturacak 3 boyutlu karşılığının bulunması,
  • Tasarım kararların kullanılacak malzeme ile birlikte kurduğu ilişkilerin güçlenmesi adına müdahaleler,
  • Baykar şirket belleğine ve marka değerine katkı vereceği inanılan Baykar Ritüeli’nin enstalasyon çalışmasının kullanıcı katılımı yönünü oluşturması üzerine yapılan müdahaleler,
  • Baykar’ın yaşayan bir unsur ile temsil edilmesi adına enstalasyon içerisine ağaç yerleştirilmesi ve ağacın beslendiği değerlerle ilişkisinin kavramsal ve 3 boyutta kurulmasıyla son bulur.

Dikmeler;

Enstalasyon içerisinde yer alan dikmeler; boyutları, üzerlerinde yer alan kişiler ve kavramların isimleri, yerleştirilme sıraları, yerleştirildikleri döngüsel rota ve genel kompozisyonuyla çalışma başlangıcındaki araştırmalar, verilen kararların ve soyut fikirlerin ete kemiğe büründüğü enstalasyonu oluşturan birimlerdir.

Bu dikmeler üzerinde Türk havacılığını yeniden doğuşundan, ilham aldığı isimlere ve beslendiği değerlere kadar 11 farklı temsiliyeti icra eder.

Dikmeler üzerinde aydınlatma boşlukları yer alarak enstalasyonun birer aydınlatma birimine dönüşmesi hedeflenmiştir.

Dikmelerden bir tanesi Aile dikmesi olarak isimlendirilerek Baykar Ailesi’ni temsil ederek aileye yeni katılan bireylerin bu dikmeyle iletişime girdiği bir ritüel ile işlevlenir.

Baykar Ritüeli Önerisi;

Enstalasyon tasarımı içerisinde yer alan ‘’Aile’’ dikmesinin Baykar Ailesini temsil etmesi kararlaştırıldıktan sonra bu dikmeyle beraber enstalasyonun kullanıcı katılımıyla daha değerli bir hale gelmesi adına ‘’Baykar Ritüeli’’ adı altında şirket belleği ve marka değerine katkıda bulunulacağına inanılan bir öneri sunulmuştur.

Bu ritüel ile birlikte Baykar Ailesine yeni katılan kişilerin, diğer dikmelerdeki aydınlatma birimlerine oranla daha büyük bir aydınlatma elemanını yakmasıyla Baykar’ın yaktığı ışığın birer parçası olması amaçlanmıştır.

Aynı zamanda bu ritüel sayesinde şirket belleği, güç aldığı değerler ve hedefleri enstalasyon üzerinden anlatılması ve aile fotoğrafı çekilmesi gibi sembolik işlevler de üstlenerek yapı girişini daha keyifli bir hale getireceğine inanılmaktadır.

Etiketler

Bir cevap yazın