Metaverse Evreninde İç Mimarlık ve Tasarım

Şu anda içerisinde bulunduğumuz dünya, teknolojinin her geçen gün gelişmesi ile sürekli değişim içerisindedir. Bu değişim sürecine, birçok disiplinin dahil olduğu gibi sanat ve iç mimari tasarım da dahil olmuştur. Sanat ve iç mimari tasarımdaki sınırlar, teknoloji ile yavaş yavaş kalkmaya başlamıştır. Teknoloji, sanat ve iç mimari tasarıma iki önemli etkide bulunmuştur. Bunların ilki, tasarımcının tasarım sürecinde mevcut sınırlara bağlı kalmaması; ikincisi ise tasarımcı ile kullanıcı arasındaki etkileşimi daha güçlü hale getirmesi olmuştur.

Görsel: lematinal. media

Metaverse Nedir?

Metaverse ya da sanal evren, kullanıcıların, artırılmış sanal gerçeklik cihazları aracılığıyla dahil olabildikleri ve içerisinde yaşayabildikleri evrene denir. Öte anlamına gelen “Meta” ve evren anlamına gelen “Universe” kelimelerinin birleşiminden oluşan Metaverse, içerisinde bulunduğumuz mevcut dünyanın ötesidir. Bu evrende kullanılan eserlere ise NFT adı verilir.

Sanal Gerçeklik Teknolojisi Nedir?

Sanal gerçeklik teknolojisi, iki boyutlu görüntüden üç boyutlu görüntüye geçişi ifade eder. Bu teknoloji sayesinde sanal bir evrenin içerisindeymişiz gibi hissederiz.

Metaverse kavramı ilk kez Neal Stephenson’ın 1992 yılında yayımladığı bilimkurgu romanı Snow Crash’de kullanılmıştır. Romanda bu kavram, kurgusal bir dünyayı ifade etmiştir.

Metaverse, sanal bir kamusal alan oluşturmayı hedefliyor. Bu kamusal alanda kullanılacak sanal para birimleri ise, günümüzde halihazırda kripto para piyasasında varlığını sürdürüyor. Bu kavram, internetin geleceği olarak görülüyor. Metaverse adı verilen bu yapay ve sanal evrene ilk giriş yapan şehir ise Seul kentidir.

Görsel: Shutterstock

Metaverse’nin İç Mimari Tasarım Sürecine Etkisi

Teknolojinin gelişmesiyle birlikte, birçok disiplinde olduğu gibi sanat ve iç mimari alanlarında da ciddi gelişmeler yaşanmıştır. Bu gelişmelerin en önemlisi ise tasarımcı ile kullanıcı arasındaki ilişkilerde yaşanan gelişmelerdir. Tasarımcı tasarladığı bir yapıtı sanal gerçeklik teknolojileri sayesinde kullanıcılara daha aktif bir şekilde sunup anlatır hale gelmiştir.

Bu da tasarımcı ile kullanıcı arasındaki iletişimi daha güçlü ve anlaşılır kılmaya başlamıştır. Örneğin kullanıcı, tasarımcıdan bir yapıt istediğinde güçlü sunum ve anlatım teknikleri sayesinde isteğini tasarımcıya daha iyi bir şekilde ifade edebiliyor. Aynı şekilde tasarımcıda yapıtını kullanıcıyla paylaşırken daha aktif olabiliyor. Ayrıca bu teknoloji sayesinde tasarımcı ile kullanıcı, mekan ve konum fark etmeksizin sürekli etkileşim halinde kalabiliyor. Bu da bu teknolojinin evrensellik açısından önemli bir rol oynadığını gösteriyor.

Metaverse Evreninde İç Mimarlık

İç Mimarlık, bir mekanın ihtiyaçlarını tespit edip, estetik değerleri de göz önünde bulundurarak, o mekanı işlevine uygun olarak düzenlemek ve tasarlamaktır. Gerçek dünyada geçerli olan bu tanım, metaverse evreni içinde geçerli olacak mı?

İç Mimarlığın temel amacı, mekan tasarlamak olduğuna göre o halde bu tanımın bu evrende geçerli olmaması için bir neden bulunmuyor. Peki ya ne gibi farklılıklar olacak? Bu sorunun cevabı kullanıcı olabilir. Gerçek dünyadaki temel kullanıcı insanken, metaverse evreninde ise bu avatarlar olacak. Tıpkı gerçek dünyadaki gibi bu dünyada da avatarların isteklerine göre mekan tasarımları yapılacak. Peki mekanlar nasıl olabilir?

Mekanlar gerçek dünya ile entegre bir şekilde olabilir. Örnek vermek gerekirse gerçek dünyada yapılan bir yapı ya da tasarlanan bir mekan, metaverse evreni ile uyumlu olacak şekilde tasarlanabilir. Örneğin gerçek dünyadaki evimizde bir değişiklik yaptığımız an, sanal dünyadaki evimizde de benzer bir değişiklik olabilir. Başka bir örnek vermek gerekirse, aldığımız ya da tasarladığımız bir mobilya bu evrende de işlerliğini sürdürebilir. İşlevsel bir koltuk düşünelim; bu koltuğa gerçek dünyada oturduğumuzda, sanal dünyadaki avatarımız da aynı şekilde oturabilir. Bu koltuk hem metaverse evreninde hem de gerçek dünyada kontrol edilebilir. Yapılar ya da mekanlar da aynı mantıkta olacak şekilde tasarlanabilir.

Peki ya böyle bir teknolojide güvenlik nasıl sağlanır? Bu soru ile birlikte akıllardaki diğer soruların cevabı, zaman içinde bu teknolojinin gelişmesiyle birlikte kesin cevaplar bulacak.

Görsel: Zaha Hadid Architects

 


KAYNAKÇA

Etiketler

3 yorum

  • Ahmet Turan Köksal says:

    Furkan bey kızmak yok da…
    Bu kadarını basit bir Google aramasıyla bulabiliyoruz zaten. ya da okuldaki biir sunum ödevi gibi. Clickbait gibi olmuş. Kızmak yok. Daha fazla bilgi almak isterdik.

  • olog the troll says:

    Nesini beğenmediniz Ahmet Bey? Arkadaşımız bilimsel ve teknolojik olarak en önemli kaynaklardan biri olan Yenişafak’dan bile faydalanmış içeriği hazırlarken.

  • Furkan Kayaduman says:

    Öncelikle yorumlarınız için teşekkürler.Mükemmel yorumlarınızı okudukça bir kez daha iyiki her kapasitedeki insana hitap etmek açısından kaynak ayrımı yapmadan tüm kaynakları kullanmışım dedim.İyiki sizler gibi mükemmel zekice yorum yaptığını sanan üyeler mevcut.Yoksa ne yapardık?Lütfen yorumlarınızı esirgemeyin.Özelliklede gündemde olan yazılara.Tekrardan teşekkürler😊

Bir cevap yazın