Proje Önerisi, Seoul Photographic Art Museum Design Competition

Mask Architects'in kurucusu Öznur Pınar Çer tarafından, Seul'de düzenlenen uluslararası yarışma "Seoul Photographic Art Museum Design" için hazırlanan proje önerisi: Camera Obscura Fotoğraf ve Sanat Müzesi. 

Proje Açıklaması:

Bir diğer adıyla kendi kendine anlık görüntü oluşturabilen fotoğraf ve sanat müzesi, Seul’un değişen, gelişen gökyüzü ve şehir silüetinin sergi alanlarına ve galeri boşluğuna anlık-görüntülerinin aktarılması ile meydana gelen bir müze projesi. Kentin kuzeydoğusundaki Dobong-gu’nın kültürel ve sanat tesisleri üzerinde yer alan ‘Camera Obscura’ müzesinin misyonu; geçmiş, günümüz ve geleceğin sentezinden meydana gelen somut-zaman unsurunun belli yöntemler sonucu elde edilen kanıtlar ile daha iyi anlaşılabilmesini sağlamak ve kullanıcılara deneyimleme fırsatı yaratmayı amaçlamaktır.

Camera Obscura; Latince de karanlık oda; müze binası içerisinde her tarafı tamamen kapalı-karanlık sergi alanları veya odalarının herhangi bir yüzeyinde oluşturulan iğne deliğinden ışığın geçmesi sonucu; Seul’un gelişen ve değişen silüetinin anlık görüntülerinin sergi odalarının içindeki yüzeyde ters ve sanal bir görüntü oluşması ile elde edilen görüntü kümeleridir.

Müze tasarımının en yüksek noktasında bulunan, (yükselmesinin sebebi bir lens yerleşimine olanak sağlayan gerekli yüksekliği elde edebilmek) açılabilme ve kapanabilme özelliğine sahip olan hareketli lens (çatı kamerası) ile sergi salonlarının kente bakan yüzeylerinde oluşturulan iğne deliği sayesinde, Seul’un gelişen silüet görüntülerinin sergi salonlarına ve zemin kattan itibaren kullanıcıları farklı alanlardan sergi ve sosyal alanlara davet eden, en üstte bulunan sergi salonlarını kesintisiz bir dikey aks ile birbirine bağlayan, kullanıcı akışını kesintisiz bir şekilde sağlayan galeri merdiveninin bulunduğu ana galeri boşluğuna yansıtılması sayesinde ziyaretçilere unutulmaz deneyim yaşatan sonsuz görüntü kümeleridir. Aynı zaman dilimi içerisinde gerçek görüntü aktarımının nasıl gerçekleştiği fikri hakkında farklı katlarda bulunan müze kullanıcılarına sanal-enstalasyon olarak görüntü aktarımı sunan bir tasarım yoludur. Oluşan bu sanal enstalasyon kümesi serginin ihtiyaç ve gereksinimlere göre şekillenebilir, çoğalabilir ve çeşitlenebilmektedir. Bu sanal görüntü- enstalasyonu aslında eğlenmenin yanı sıra, farklı yaş gruplarına sahip kullanıcılar için eğitmeyi de misyon haline getiren geçmiş, günümüz ve gelecek zaman sentezini bağlayan tasarım fikrini meydana getirmiştir.

Fotoğraf ve sanat müzesi tasarımı, şehri çevreleyen blok benzeri yapıların aksine kendini gösteren, akıcı, cesur ve iddialı bir form halini alıyor. Aynı zamanda form tasarımını ‘Camera Obscura’ özelliğinin dışında, ritmik dansa benzer hareketlerden yararlanan geleneksel bir Kore savaş sanatı olan Taekkyeon’dan ilham almaktadır. Binanın ön tarafında, güneyde, akışkan, organik ve güçlü olan Taekkyeon dans hareketleri gibi bir ‘tekme hareketini’ temsil eden bir konsol hareketi bulunmaktadır. Bu cesur konsol aynı zamanda kentliyi müze binasına davet etmenin yanında, araziyi kentliye emanet etmeninde bir göstergesi halini alıyor. Bu konsol sayesinde kentli ve müze kullanıcıları, konsol hareketini bir korunak ve toplanma alanı olarak hayal ederek, bu alanı bir sosyal odak noktası olarak görebileceklerdir. Aynı zamanda kullanıcılar arasında gereksinim sonucu ortaya çıkan, aks-ayrımını farkettiren tasarım sayesinde akıcı bir şekilde kullanıcı ihtiyacına anında cevap verebilen tasarım prensibi oluşturulmuştur.

Arazinin güney hattından yoğun konut kullanıcıları, batı ve doğu hattından ise çevrede bulunan diğer sosyal element kullanıcılarının gereksinimlerini karşılamak, kenti kentliye emanet etmek amacı ile oluşturulan geniş, kesintisiz peyzaj ve ulaşım akslarının bir şekilde sarmal organik hat olarak mekan içerisinde ana merdiven ve sirkülasyon akslarına bağlayan bu ana eğrisel noktalar, ana tasarım prensibinin şekillenmesini ve formunun oluşmasını sağlamıştır.

Kesintisiz devam eden bu hat üzerinde; galeri boşluğunun hemen altında bekleme ve oturma alanları yer almasının yanı sıra, bu alanı kesintisiz bir şekilde saran ana sirkülasyon aksının bir diğer noktasını müze kitap satın alım noktası ve kafeterya, hediyelik eşya satın alım noktası, bilet satış ofisleri ve genel ofis müdürlükleri yer almaktadır. Bu zemin kat üzerinde bahsettiğimiz gibi; binanın şekillenmesini sağlayan ana temel unsur; kullanıcı aks gereksinimlerinden meydana gelen sarmal geometrinin kesintisiz bir şekilde dikey kullanıcı sirkülasyon akslarına bağlanmasını sağlayarak,kullanıcı odaklı tasarım oluşturmaktadır.

Ulaşımına zemin kattan başlayan ana merdiven aksıyla başlanan, kullanıcıların konforlu bir şekilde müze deneyimi yaşamasını sağlamak, eğitim katına en kısa yoldan ulaşması amacıyla eğitim birimleri müze binasının ikinci katına yerleştirilmiştir.

Sergi alanları ise binanın üçüncü ve dördüncü katlarında yer almaktadır. Binanın üçüncü katında bulunan açık ve kapalı sergi odalarının bir yüzeyinde oluşturulan bu delik sayesinde kullanıcılara gerçek Seul silüetinin anlık görüntü enstalasyonunu sunma fırsatı sağlar. Müze kullanıcıları fotoğrafın nasıl meydana geldiğini canlı olarak şahitlik ederek tarihe tanıklık etmiş olacaklardır.

Dış cephe aydınlatma tasarımı, parçalanmış ışık çizgisinden gece ve gündüz aydınlık akışkanlığına kadar dikkat çekici bir yol izleyecektir.
Parametrik dış cephe aydınlatma tasarımı; akışkanlık ve kusursuzluğun meydana getirdiği muazzam bir aydınlatma tasarımının sunmuş olduğu ahengi meydana getirmektedir. Yüzeydeki binlerce led ışık noktaları, gece rüya gibi bir yıldızlı gökyüzünü izleyicilere hatırlatmakta ve düzenli ışık çizgileri ile dış yüzeydeki yapı düzenini takip etmektedir. Dış cephe kaplamalarının belli mesafede offsetlenmesi sonucu oluşan boşluklarda, 4 cephe elemanının kesiştiği noktalarda led ışık noktaları mevcuttur. Belli festivaller ve özel davetlere ev sahipliği yapacak olan bu müze; aydınlatma tasarımı, ihtiyaç ilkelerine göre renk ve parametrik yanıp sönme özelliğine sahip olacaktır. Güney cephesine doğru cesur bir şekilde konsol olarak çalışan yüzeyin alt noktasına yerleştirilen led ekranlar sayesinde; kullanıcıların belli etkinlik ve festival zamanlarında, bu konsol yüzeyinin altının sosyal odak noktası olma özelliği sayesinde ziyaretçiler gece boyunca hoş bir atmosferin içerisinde keyifli vakit geçireceklerdir.

Etiketler

Bir cevap yazın