Palazzo dei Diamanti’nin Restorasyonu

İtalya'nın Ferrara kentinde bir Rönesans eseri ve ikonik bir yapı olan Palazzo dei Diamanti, mimarlık firması Labics (Maria Claudia Clemente ve Francesco Isidori) tarafından yapılan restorasyon ve renovasyon çalışmalarının ardından yeniden halka açılıyor.

Biagio Rossetti tarafından tasarlanan Palazzo dei Diamanti’nin yapımına 1493 yılında başlanmış. Yapı, Dük Ercole I d’Este için bizzat Rossetti tarafından tasarlanan ve Ferrara şehrinin iki katına çıkarılmasını öngören iddialı bir kentsel proje olan Addizione Erculea’nın merkezinde yer alıyor. Rönesans mimarisinin bir sembolü ve dünyanın en ünlü İtalyan anıtlarından biri olan saray, Este’nin elmas amblemine atıfta bulunarak iki cephesinde 8500 adet piramit şeklinde kesme taş sergilediği için bu isimle anılıyor.

Şubat 2017’de Ferrara Belediyesi, sarayın geleneksel olarak geçici sergilere ayrılan zemin katının tamamının yenilenmesi için iki aşamalı uluslararası bir yarışma başlattı. Labics ve 3TI progetti Italia tarafından oluşturulan grup, 70 katılımcı grup arasından seçildi. Sürecin Kültürel Miras Bakanlığı tarafından 2019 yılında ilk kez kesintiye uğratılmasının ardından proje yeniden gözden geçirildi ve onaylandı.

Palazzo dei Diamanti’nin anıtsal kompleksi, Labics’in sergi alanı projesiyle yeni bir hayat bularak bu kültürel mirası Ferrara kentine ve İtalya’ya geri kazandırıyor. Labics’in girişimi, İtalya’da son zamanlarda böylesine yüksek tarihi değere sahip bir yapı üzerinde gerçekleştirilen nadir çağdaş projelerden.

Labics’in mimari müdahalesi, Rönesans sarayının konfigürasyonunu geliştiren, odaları arasında bir sonuçsallık ve dairesellik kuran müzeografik bir okuma olarak tasarlanmış. Sarayın iki kanadını birbirine bağlayan sergi tasarımı, Stefano Olivari’nin peyzaj projesini yapılandıran ve dolaşımı bahçeye doğru genişleten ahşap yürüyüş yolu ile tamamlanıyor.

Tarihi mekan, mimarlık ofisi tarafından harika bir palimpsest* olarak görülüyor. Bu doğrultuda ofisin tasarımı çağlar boyunca çok sayıda müdahalenin ve uyarlamanın, eklemelerin ve hiçbir zaman tamamlanmamış parçaların ürünü olan Palazzo dei Diamanti’nin katmanlarını ortaya çıkarmayı amaçlıyor. Bu parçacıl mekan sergilenirken ise, yapı çağdaş bağlamda yeniden çerçevelenerek bir katman daha ekleniyor.

*Palimpsestin tanımı önceden kullanılıp üzerine tekrardan yazı yazılan parşömen olmakla beraber, kavram bu mekan öznesinde eski katmanın üzerine eklenen yeniyi vurgulamak için kullanılmış.

Etiketler

Bir yanıt yazın