İkonik Sandalye Tasarımları Serisi -3

İkonik Sandalye Tasarımları serimiz yeni isimlerle devam ediyor. Serimizin 3. derlemesinde tanıtacağımız tasarımlar, Hans Wegner'den Wishbone Chair ve Papa Bear Chair ve Sori Yanagi'den Butterfly Stool olacak.

Wishbone Chair (Hans J. Wegner – 1949)

Hans Wegner, Çin’in geleneksel “Ming Sandalyesi”ne kendi yorumunu katarak 1949’da Wishbone Chair’i tasarladı.

Tasarımın adı, sırt kısmında bulunan “Y” şeklindeki lades kemiğine (wishbone) benzeyen parçadan geliyor. 120 metrelik, burgu şeklinde kağıt ip kullanılarak zanatkarlar tarafından üretilen el dokuması sandalyenin üretimi zahmetli ve zaman alıyor.

Wishbone Chair dayanıklılığından gelen uzun ömürlülüğü sayesinde zamanla Danimarka tasarımının ikonik bir modeli haline geldi. Carl Hansen & Son, her yıl Wegner’in adını yaşatmak adına doğum gününde sandalyenin sınırlı bir sürümünü piyasaya sürüyor.

Papa Bear Chair (Hans J. Wegner – 1951)

Papa Bear Chair, 1951 yılında Danimarka’da Hans Jørgensen Wegner’in AP Stolen için tasarladığı 500’e yakın sandalyenin ilki.

Adını bir zamanlar bir eleştirmenin “sizi arkadan kucaklayan büyük ayı pençeleri” olarak tanımladığı ahşap detaylı iki yandan uzanan kollarından alıyor.

Orijinal olarak masif kayın ağacından bir strüktüre sahip olan koltuk; yüksek sırtlığı, uzun arka ayakları ve rahat pamuklu kapitone kaplaması ile 1951 yılında tasarlanmış ve ilk üretimi 1953’ten 1969’a kadar yapılmış.

Koltuğun üretim dışı kaldığı bir sürenin ardından 2003 yılında PP Møbler, Papa Bear Chair ile ilk işbirliklerinin 50. yıl dönümü için sandalyeyi yeniden üretmeye başlamış.

Butterfly Stool (Sori Yanagi – 1954)

2. Dünya Savaşı sonrası tasarım anlayışlarına ve kültürlerine bakış açısında değişimler oldu. Özellikle tasarım ve üretim alanında Yanagi’nin taburesi, kültürler arası kaynaşmanın somut bir örneği olarak Japon tasarımı olmasına rağmen Batı formunu ve malzemesini kullanıyor.

Kelebeğin uçarken kanatlarının açılışından esinlenilen taburede malzeme olarak gül ağacı kullanılmış. 1954’te yapılan ve o zamandan beri sürekli üretimde olan tabure, altında pirinçten bir ara destek ve iki vida kullanılarak kusursuz bir şekilde birleştirilen iki özdeş kontrplak parçasından oluşan basit bir yapıya sahip.

New York Modern Sanat Müzesi ve Metropolitan Sanat Müzesi’nin daimi koleksiyonlarında yer alan Butterfly Stool, 1957’de Milano Trienali’nde altın madalya kazandı.

Etiketler

Bir cevap yazın