Don’t Worry Darling’in Yüzyıl Ortası Mimarisi

Olivia Wilde'ın yeni filmi Don't Worry Darling, Harry Styles, Florence Pugh ve Chris Pine gibi ünlü oyuncu kadrosunun yanı sıra rüya gibi mekanları ve çarpıcı yüzyıl ortası setleriyle dikkat çekiyor. 23 Eylül 2022'de gösterime giren film, gizemli ve güçlü "Victory Projesi"ne ev sahipliği yapan bir California çölü inziva yeri olan kurgusal Victory kasabasında geçiyor. Ancak gerçek hayattaki mekan, dramatik dağların, bulutsuz gökyüzünün ve özenle düzenlenmiş palmiye ağaçlarının sinematik bir altın madeni olan Palm Springs'te bulunuyor. Not: Bu haber bolca spoiler içeriyor.

Oyuncu ve yönetmen Olivia Wilde tarafından yönetilen Don’t Worry Darling, İngiliz oyuncu Florence Pugh ile müzisyen ve oyuncu Harry Styles’ın canlandırdığı bir çift olan Alice ve Jack’in idealist bir cennet yaşamından sırlar, kontrol ve manipülasyonlarla dolu sorunlu bir dünyaya geçişlerini konu alıyor. Karakterler, Richard Neutra, Harold Bissner Junior ve Albert Frey gibi mimarlar tarafından tasarlanan açık hatlara sahip alçak binaların bulunduğu mükemmel bir Palm Springs ortamında hareket ediyor. Palm Springs’in yüzyıl ortası modern başyapıtlarla bilinmesi ve Çöl Modernizmi tarzının doğduğu yer olması onu, filmin vizyonu için mükemmel bir ortam haline getiriyor.

Filmde ev hanımı olan Alice rolünde Florence Pugh ve Alice’in kocası Jack rolünde Harry Styles’ı görüyoruz. Çift, 1950’lerde The Victory Project adlı ütopik bir şirket kasabasında konut geliştirme alanında yaşıyor. Komşularıyla birlikte, pastoral banliyö evlerinde yaşayan görünüşte mutlu hayatları paylaşıyorlar. Jack, iş arkadaşlarıyla birlikte renkli arabalarıyla her sabah senkronize bir hassasiyetle gittikleri Victory Projesi Genel Merkezi’nde çalışıyor ve eşleri onları özenle bakımlı ön bahçelerinden uğurluyor. Adamların hepsi, projenin esrarengiz yaratıcısı Frank (Chris Pine) tarafından yönetilen çok gizli işlerde çalışıyor. Kadınlar evlerini temizliyor, Frank’in sert eşi tarafından verilen bale derslerine gidiyor, yemekler hazırlıyor, kokteylle hazırlanan akşam yemeği partilerine ev sahipliği yapıyor ve proje tarafından onlardan beklenen ev hanımı rollerini onaylıyorlar. Ancak Alice kısa süre sonra kocasının göz alıcı şirketinin rahatsız edici sırlar saklıyor olabileceğinden endişeleniyor ve yüzyıl ortası rüyasının ışıltılı cephesinin ardındaki hayat çözülmeye başlıyor.

Don’t Worry Darling’in yapım tasarımcısı Katie Byron, yüzyıl ortası tasarım mekânı olan Palm Springs, California’da çekilen filmde, Albert Frey ve Richard Neutra tasarımı gibi yüzyıl ortalarından kalma yapıların bulunduğu bölgenin zengin mimarisinden ve iç tasarımından ilham almış. William Krisel tarafından tasarlanan Canyon View Estates, çekimlerin çoğunun yapıldığı Palm Springs mahallesi. Film, yüzyıl ortalarından kalma evlerin, mobilyaların ve parlak renklerin yoğunlukta olduğu bir hikayeye odaklanıyor. Filmde kelebek çatılar, açık mimari çizgiler, havuz kenarı manzaraları, füme camlar, iki katlı açık plan alanlar ve dönümlerce ağacın yanı sıra, çekim için özel olarak yapılmış güzel mobilyalar bulunuyor.

Ancak bunlar gerçek bir dönemin parçası değil. 1960’ların ve 70’lerin öğeleri de 1950’lerin dekoruna dahil edilmiş. Bu, bir şeylerin pek doğru olmadığı hissini ustaca uyandırmaya hizmet ediyor: “Dünya yapısı, izleyiciyi bunun 1950’lerin gerçek bir tasviri olduğunu düşünmesi için kandıracak kadar doğru olmalıdır, ancak gerçekte, Frank’in projesinin dünya yapısı şuna göre yapılacaktır: kendi kuralları. Onu dönem doğruluğu açısından ister istemez bir mutlakçı olarak görmedik, ancak zevkinin diğerlerinden daha üstün olduğuna gerçekten güvenen biri olarak gördük.”

Byron, Frank’in evlere yönelik vizyonunun her şeyi kapsayıcı olduğu fikrini ifade etmek ve böylesine cesur bir hayal dünyası yaratmak için, film setlerini karanlık ve rüya gibi iç mekanlara sahip pastoral, genellikle pastel dış cephelerle tasarlamış. Dış çekimlerin çoğu gerçek mekanlar olsa da, iç mekanların tamamı setler üzerine inşa edilmiş. İç mekan dekorasyonu set dekoratörleri Rachael Ferrara ve Ashley Bussell’ın antika mağazalarından buldukları eşyalarla sağlanmış.

Bir sahnede Victory yöneticisi Frank’in evinde bir parti düzenlediği görülüyor. Bu sahne Neutra’nın Kaufmann Evi’nde çekilmiş. Bu, kapıların arkasında fotoğrafa nadiren izin verildiği ve kesinlikle bir filme asla izin verilmediği göz önüne alındığında, yapım ekibi için önemli bir hamle. Bu gibi birçok sahne gerçek modernist binalarda çekilirken, baş kahramanlar Alice ve Jack’in evi Los Angeles’taki bir stüdyoda kurulmuş.

“Kaliforniya’da bu mimariye erişebildiğimiz için gerçekten şanslıyız ve mimarlık öğrencisi ve yapım tasarımcısı olma zamanlarımda bu evlerin çoğunu şahsen ziyaret etme fırsatım oldu. Neutra’ya ilgi duyuyordum, ama aynı zamanda Frey bizim için büyük bir ilham kaynağıydı.”

“Frank, Victory’i “toplumun keyfi düzenlemelerinde özgürlük” olarak tanımlayarak, kendi master planının tasarımlarını kadın sakinlere asla açıklamadan, gizemli bir şekilde koruyor. Ve topluluğun lideri olmasına rağmen, onu nadiren kendi evinde görüyoruz. Frank, Richard rolüyle titiz, kendini düşünen bir tasarımcı olması açısından Neutra’ya benziyor. Kendi dünyasını inşa ederken neyi sevdiğini tam olarak biliyor.”

Byron’a, ilk çekimde çekici ve mükemmel görünen ancak filmdeki huzursuzluğu yansıtacak setler oluşturma görevi verilmiş.

“Alice ve Jack’in yaşadığı ev buna bir örnek: sonunda bir tuzağa dönüşen parlak, renkli bir mücevher kutusu.”

Byron, değerli ve güzel niteliklerinden ama aynı zamanda korkutucu da olduğundan tasarımlarına çok fazla cam dahil etmiş.

“Gözetlemeye izin veriyor. Duvarlar paramparça olabilir.”

Alice’in oryantasyon bozukluğu ayna ve cam kullanımıyla ve genellikle huzursuz bir duyguyu arttırmak için prizmatik bir şekilde vurgulanıyor. Kırık desenli, siyah-altın duvar kağıdı gibi ince eklentiler de daha karanlık bir gerçekliğe işaret ediyor.

Film boyunca mavi renginin kullanılması Palm Springs’in ünlü olduğu yüzyıl ortası tasarımına öncülük eden mimarlardan biri olan Albert Frey’den ilham almış. Bunun, örneğin Alice ve Jack’in perdelerinde ve banyosunda ifade edildiği görülüyor.

“Oldukça fazla kullandığımız renk Frey mavisiydi. Frey’in bu rengi çok sevdiğini, tüm binalarına koyduğu mavi renkli ardıç kuşu yumurtasından da anlıyoruz. Bir de Kaufman House’da sıkça kullanılan bir renk var; Neutra, neredeyse siyah gibi görünen ama sıcaklık hissi de veren koyu kahverengiyi ekledi. Bunu film boyunca kullandık.”

Harold Bissner Jr tarafından tasarlanan ve 1968’de inşa edilen Mojave Çölü’ndeki beyaz kubbeli Volcano Evi, Victory Projesi’nin genel merkezinin yeri olarak kullanılmış. Alice, kuralları çiğneyerek ve topluluğunu çöldeki bir dağda bu karargahları bulmak için terk ederek gerçeği keşfeder.

Etiketler

Bir cevap yazın