Başkan Topbaş’tan turizmin getirisini arttıracak ‘kampüs’ projesi

Kadir Topbaş, İstanbul'da 1 milyon metrekarelik alanda 'Kongre Kampüsü' kurmaya hazırlanıyor.

Turizm yatırımcılarına hitap eden Başkan Kadir Topbaş, İstanbul’un turizmde çok ciddi mesafeler kat ettiğini belirterek, “İstanbul’da 1 milyon metrekarelik alanda ‘Kongre Kampüsü’ kuralım istiyorum. Turistler ailesiyle gelsin, kendisi kongredeyken çocukları, eşi bu kampüste vakit geçirsin” dedi.

İstanbul dünyanın merkezi olma yolunda
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Turizm Yatırımcıları Derneği’nin Dedeman Oteli’nde düzenlediği Küresel Bakıştan İstanbul Vizyonu” konulu toplantısında konuştu. Günümüz dünyasında ülkelerin hudutlarının kalktığını, ülkelerin yerini artık vizyon sahibi, marka şehirlerin aldığını belirten Başkan Kadir Topbaş, “Yüzyılımızda şehirlerin gücü ve aralarındaki rekabet konuşuluyor. Yüzyılımız şehir ve şehirli yüzyılı. Böyle bir süreçte yönetimde bulunan bizler bunu iyi okuyabilmeyi, teknolojinin bize verdiği fırsatları iyi kullanarak şehrimizi dünyanın merkezi haline getirmeyi hedefliyoruz. İstanbul dünyanın doğusunda yeni şekillenen güç merkezinin tam ortasında” diye konuştu.

“UCLG Başkanı olarak dünyanın değişik yerlerinde Türkiye’deki ve İstanbul’daki gelişmelerin hayranlıkla ve hayretle takip edildiğini görmekten mutluluk duyuyorum. Bize gittiğimiz her yerde, ‘Nasıl başardınız?’ diye soruyorlar. İnanıyorum ki bu yüzyıl Türk Yüzyılı olacaktır” diyen Kadir Topbaş, hep birlikte gelecek kuşakların İstanbul’unu hazırladıklarına dikkat çekti.

Göreve geldiklerinde ilk iş olarak çevre düzeni planları ile ulaşım master planını hazırlayarak İstanbul’un rotasını belirlediklerini hatırlatan Kadir Topbaş, “Türkiye sanayinin yüzde 34’ünü ithalat ve ihracatın da yüzde 65’in üstlenen bu şehirde emek yoğun iş gücünün ve ağır sanayinin tedavülden kalkması için çalışmalar başlattık. İstanbul’da artık Ar-Ge’si olan, nitelikli işgücü barındıran sanayi kalmalı, boşalan alanları turizm, kongre, fuarcılık, moda, sağlık ve büyük spor aktiviteleriyle doldurulan yeni İstanbul ortaya çıkıyor” dedi.

İstanbul’un ulaşım altyapısı turizme hazırlanıyor
İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak ulaşım networkunun elimizde hazır olduğunu, gerekli akslarda gerekli ulaşım araçlarını kurgulayarak şehrin erişim sorununu tamamen çözme yolunda olduklarını anlatan Topbaş, şöyle konuştu; “Göreve geldiğimde 44.1 kilometre raylı sisteme sahip bu şehirde esasında 635 kilometre metro gerektiğini gördük. Şu anda raylı sistem ağını 82 kilometreye çıkardık ve kapasiteyi de arttırdık. 2004’te günde 430 bin kişi taşıyan raylı sistemlerde şu anda 1 milyon 370 bin kişi taşınıyor. 2014’e vardığımızda İstanbul’daki raylı sistemlerde günde yaklaşık 5 milyon yolculuk yapılacak. Raylı sistemin yüzde 8 olarak devraldığımız oranı şu anda yüzde 13, o tarihte yüzde 35’e çıkacak. Göreve geldiğimizde günlük hareketlilik ortalama 11 milyondu, şu anda 23 milyona ulaştı. Gelişmiş şehirlerde kent nüfusunun 3 katı olarak hesaplanıyor. Yani İstanbul gelecekte günde 45 milyon günlük hareketliliği görecek. Ulaşım sistemini buna göre kurguluyoruz.”

Dönemlerinde 251 kavşak yaptıklarını, Cumhuriyet tarihi boyunca yapılan kavşak sayısının 57 olduğu düşüldüğünde karayollarında da ne kadar büyük bir iş yaptıklarının çok daha iyi anlaşılacağını vurgulayan Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü; “Bu şehre 405 kilometre de yeni yol ile şehri alttan bağlayan tünel yollar inşa ettik. 2004’te İstanbul’da 2 milyon civarında araç vardı, şu anda 2 milyon 800 bine ulaştı. Her gün ortalama 500 yeni araç trafiğe çıkmaya devam ediyor. Buna rağmen göreve geldiğimiz zaman 57 dakika olan trafikte kalma süresini 49 dakikaya çektik ve trafik akışkanlık kazandı. Arzu ettiğimiz, bireysel araçlar yerine toplu taşıma araçlarının kullanılması durumunda istenilen her yere vaktinde gidilebilecek bir ulaşım sistemini kurgulamak. Raylı sistemler, deniz ulaşımı gelişiyor. Boğaz’a teleferik koyacağız, gerekirse onunla geçeceksiniz. İstanbul’da işadamı ve işkadınları dahil herkesin toplu taşıma araçlarını tercih edebilmesini arzu ediyoruz. Bunun için otobüslerimizi de kaliteli, konforlu ve güvenli araçlarla yeniliyoruz ve sayılarını arttırıyoruz. 2014 yılı başında halk otobüsleri dahil bütün otobüsler yenilenmiş olacak ve otobüsler pik saatlerde bile normal yolcu kapasitesinin üstüne çıkmayacak kadar çok olacak. Böyle bir hedef koyduk. Akıllı Yol Bilgilendirme Sistemi ile otobüsün durağa ne zaman geleceğini duraklardan ya da cep telefonunuzdan öğrenebileceksiniz. Dünyada olmayan bir sistemden bahsediyorum. İnanıyorum ki İstanbul yaşamaktan gurur duyulacak bir şehir haline gelecek. Dünyanın her yerinde nerede bir bilgi varsa onu alarak, ‘İstanbul’a bununla ne katabiliriz’ diye çalışıyoruz.”

İstanbul’un hedefi Paris ve Roma kadar turist alabilmek
Belediye olarak yönetim anlayışlarını değiştirerek özel sektör mantığıyla çalıştıklarını ve bu sayede hızlı refleksler geliştirdiklerini aktaran Topbaş, “Geleceğin İstanbul’unda turizmde rekabet eden oteller yerine dengeli bir şekilde herkesin kazandığı turizm alanları tasarlıyoruz. Göreve ilk geldiğimizde ilk toplantıyı turizmcilerle yaparak İstanbul’un Turizmini Geliştirme Platformu oluşturduk. Talimhane’de geçmişte 20 euroya verilemeyen odaların şimdi ne fiyatlara gittiğini hepiniz çok iyi biliyorsunuz. Bugün İstanbul’un turizmde geldiği nokta iyi ama yeterli değil. Paris 40 milyon turist alıyorsa, Venedik 15 milyon turisti kaldıramıyorsa, Roma 50 milyon turistten bahsediyorsa, İstanbul tarihiyle, kültürüyle ve doğal güzellikleriyle bunun birkaç katını alabilecek özelliklere sahip. Ancak İstanbul kendini yeni hissettiriyor. Turizm yatırımları hemen geri dönmediği için söz verdiğimiz gibi bu yatırımlara imar artışları getirdik. Bir evde bir insana 25 metrekare yeterken bir otelde bu alan 80 metrekare olmalı. Yani yapılan büyük oteller düşünüldüğü gibi yoğunluk getirmiyor. Dönemimizde şehrimize toplam 23 bin yataklı birçok yeni otel ilave oldu. Bir işadamı ve bir turizmci mantığıyla İstanbul’un tanıtımına ne katkı sağlayacaksa onu yapıyoruz. Yatırımlarla kalmıyor, gerektiğinde yabancı tv kanallarıyla şehrin üstünde uçarak tanıtım röportajları yapıyorum” diye konuştu.

Kampüs projesi daha çok turist ve gelir getirecek
Topbaş, İstanbul’da çok önemli kongre merkezleri inşa ederek kongre turizmini çok büyük oranda geliştirdiklerini, İstanbul Kongre Merkezi’ni Harbiye’de inşa ederek kongre için gelenlerin şehir merkezine yakın olmasını ve para harcamasını istediklerini söyledi. “Turist buradaki otellerde kalacak, günlük hayata katılacak. Gerekirse ailesiyle gelecek” dedim ve haklı da çıktım. 2004’te kongre turizminde dünyada 49. sırada olan şehrimiz şu anda 7 sıraya yükseldi” diyen Topbaş, İstanbul’un her yıl 100’ün üzerinde büyük organizasyona ev sahipliği yaptığını ve kongre merkezlerinin 2015’e kadar dolu olduğunu hatırlattı. Bu nedenle yeni salonlara ihtiyaç duyulduğunu ifade eden Topbaş, turizmle ilgili yeni projesini şu sözlerle açıkladı;

“İstanbul’da bir ‘Kongre Kampüsü’ kuralım istiyorum. Gelen turistler ailesiyle gelsin, kendisi kongredeyken çocukları, eşi bu kampüste vakit geçirsin. Şehrin merkezine metroyla gelerek rahatlıkla irtibat kurabilsin. Şu an 3 bin 500 kişilik bir salonumuz var. 5 bin kişilik daha büyük bir kongre salonu yapalım. Aynı anda 20 bin kişinin yemek yediği bir kongre salonu oluşturalım. 1 milyon metrekarelik, belki daha büyük bir alanda böyle bir kampüs yapmalıyız diye düşünüyorum. Bu şehrimizin rekabet gücünü arttıracak ve karar alma mekanizmalarında bulunmamızı sağlayacaktır. Mevcut havalimanları da yetmiyor. Silivri’de yeni kurulacak şehrin yakınında, ikinci boğazın hemen yanında yılda 100 milyon yolcu taşıma kapasiteli yeni bir havalimanı inşa edilecek. Bu İstanbul’un dünyanın merkezi olması demek. ‘Şuralarda yerlerimiz var, yatırımcılar gelin’ diyemeyeceğim. Ama İstanbul’da yatırım yapan herkese kolaylıklar sağladığımızı ve buna devam edeceğimizi söyleyebilirim.”

İstanbul deniz turizmine de hazır
Sultanahmet gibi turizm alanlarına gittiğinde turist sayısındaki artışı ve yoğunluğu gördükçe gurur duyduğunu da belirten Topbaş, “Özellikle siz turizmcilerle daha neleri yapalım ki şehrin tadı gelenlerin damaklarında kalsın, tekrar gelmek istesinler diye düşünerek çalışmalar yapmalıyız. İstanbul bunu hak ediyor. Beklentilerinizi aktardığınızda bunlara cevap vermeye özen gösteriyoruz. Biliyorum ki turizmciler olarak sizler de İstanbul’daki gelişmeleri gururla takip ediyorsunuz. İstanbul olarak 2012 Avrupa Spor Başkentliği payesini aldık ve arkasından 2020 Olimpiyatları’nı şehrimize getirmek istiyoruz. Bunu da hak ettiğimize inanıyorum. Hangi uluslararası organizasyonu istesek, hemen veriyorlar. Çok şey başardık, çok daha fazla şeyler başarabiliriz. Bu arada İstanbul’un 609 kilometrelik sahil bandının şu anda 421 kilometresinden denize girilebiliyor. Bu gelen turistleri dünyada kumu en mükemmel sahillerden biri olan Florya Güneş Plajı’na da getirebilirsiniz. Turlarınızın içine deniz turizmini de sokarak misafirlerinize İstanbul’da böyle bir alternatif de sunabilirsiniz. Yenikapı Müze İstasyon çalışmaları kapsamında sadece arkeolojik kazılara 55 milyon dolar harcadığımızı da özellikle belirtmek istiyorum. Dünyada arkeolojik çalışmalara en büyük yatırımı yapan belediye de biziz.”

Toplantıda Kayseri Büyükşehir Belediye Başkanı Mehmet Özhaseki de bir sunum gerçekleştirerek Erciyes Turizm Projesi’ni anlattı. Turizm Yatırımcıları Derneği Başkanı Turgut Gür toplantının sonunda İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş ile Kayseri Büyükşehir Belediye Başkanı Mehmet Özhaseki’ye Türk turizmine katkılarından dolayı teşekkür plaketi takdim edildi.