Çok Yönlü Bir Mimar: Şandor Hadi, Türkiye’de İkinci Nesil Bir Macar

Liszt Enstitüsü – İstanbul Macar Kültür Merkezi yoğun ilgi gören “Çok Yönlü Bir Mimar: Şandor Hadi, Türkiye’de İkinci Nesil Bir Macar” başlıklı sergisini 27 Mayıs 2023 tarihine kadar uzatma kararı aldı. Macar asıllı mimar Şandor Hadi’nin şahsi hayatını ve yaratıcı kişiliğini de merceğe alan sergi, Sevinç Hadi ile kurdukları mimarlık ofisinin hayata geçirdiği projelerden bir seçkiyi sunuyor.

Liszt Enstitüsü – İstanbul Macar Kültür Merkezi “Çok Yönlü Bir Mimar: Şandor Hadi, Türkiye’de İkinci Nesil Bir Macar” başlıklı sergisine 25 Kasım 2022 – 1 Nisan 2023 tarihleri arasında ev sahipliği yapıyor. Macar asıllı mimar Şandor Hadi’nin şahsi hayatını ve yaratıcı kişiliğini de merceğe alan sergi, Sevinç Hadi ile kurdukları mimarlık ofisinin hayata geçirdiği projelerden bir seçkiyi sunuyor. Sergi, Gül Baba Türbesi Mirasını Koruma Vakfı, HEPA Türkiye, Bimsoft ve Graphisoft’un desteğiyle, Sevinç Hadi’nin “Baş Danışman ve Onur Konuk”luğunda ve Ufuk Demirgüç’ün küratörlüğünde gerçekleşiyor.

Çırağan Sarayı Kapısı Eskizi / Çizim: Sandor Hadi

20.yy’ın başında Türkiye’ye çalışmak için gelen Macar teknisyen Hadi János’un üç çocuğundan biri olarak 1931 yılında Kastamonu’da doğan Şandor (Sándor) Hadi küçüklüğünden itibaren el becerisi yüksek bir çocuktu. 1955 yılında İstanbul’da Saint Michel Lisesi’nden mezun olduktan sonra başladığı İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’ni 1961’de bitirdi. Öğrencilik yıllarında ve mezuniyetinden sonra dönemin önemli mimarlarından Turgut Cansever ile çeşitli projelerde ve Cansever’in projelendirdiği Beyazıt Meydanı uygulamasında çalıştı. 1961-1968 yılları arasında meydanın uygulamasını yapan İbrahim Yolal’ın firmasının diğer projelerinde de sorumlu mimar olarak çalışmaya devam etti. Şandor Hadi, bir yandan mimarlık üretimine devam ederken mimarlık eğitimi alanında da çalıştı. 1966-1984 yılları arasında önce Işık Mimarlık Yüksek Okulu’nda, daha sonra Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Mimarlık Yüksek Okulu’nda 2 yıl asistanlık ve 13 yıl öğretim görevliliği olmak üzere mimarlık eğitimine 15 yıl boyunca katkı sağladı. 1963 yılında, kendi serbest mimarlık bürosunu kurdu, 1964’te eşi Sevinç Hadi ile birlikte çalışmaya başladı.

Fotoğraf: Murat Germen

“Çok Yönlü Bir Mimar: Şandor Hadi, Türkiye’de İkinci Nesil Bir Macar” başlıklı sergi, Şandor Hadi’nin şahsi ve mimari dünyasını iki farklı bölümde ele alan bir anlatı sunuyor. İlk bölüm, ilk gençlik günlerinden aile hayatına, el yapımı ürünlerden yaptığı resimlere kadar mimarlık öncesi dünyasını tarif ediyor. İkinci bölüm ise, Sevinç Hadi ile kurdukları mimarlık ofisinin çatısı altında, bir mimar olarak imza attığı projelerden bir seçkiyi, ürettiği mobilyaları, maketleri ve Şandor Hadi mimarlığı üzerine diğer mimarların görüşlerini bir araya getiriyor. Sergide ayrıca, yakın bir zamanda yıkımı gerçekleşen İstanbul Üniversitesi Merkez Kütüphanesi’nin 3 boyutlu olarak yeniden canlandırmasına yer veriliyor.

Serginin araştırma ve hazırlık aşamasına Sevinç ve Şandor Hadi’nin çocukları, mimar ve İstanbul Kent Konseyi Başkanı Tülin Hadi ile iç mimar ve müzisyen İmre Hadi katkı sağlıyor. Serginin açılışında ailenin diğer üyeleri Şandor Hadi’nin yeğeni piyanist Ayşe Tütüncü, oğlu İmre Hadi (vokal) ve arkadaşları Yağız Üresin (flüt) küçük bir müzik dinletisi sunuyor.

Boğaziçi Üniversitesi Aptullah Kuran Kütüphanesi/ Fotoğraf: Murat Germen

Etiketler

Bir yanıt yazın