“Layers of Time / Zamanın Katmanları”

Mimar ve mimari fotoğrafçı olan Hacer Bozkurt’un ilk kişisel sergisi olan Zamanın Katmanları, 10-26 Haziran 2022 tarihleri arasında, Almanya’nın Wuppertal kentinde yer alan Utopia Stadt’ta ziyaret edilebilecek.

Solar Decathlon Avrupa yarışmasının katılımcılarından Team Deeply High daveti ile gerçekleşecek olan mimari fotoğraf sergisi, yarışmanın kültür günlerinde ziyarete açık olacak.
Sergi kapsamında Türkiye’nin önemli kültürel değerlerinden olan Şanlıurfa’nın Örencik Köyü Yakınlarında yer alan Göbeklitepe ve Rize’nin Çamlıhemşin ilçesindeki Makrevis Köyü (Konaklar Mahallesi) mahallesine odaklanılmıştır. Zamanın sıfır noktası olarak kabul edilen Göbeklitepe, Şanlıurfa’nın sarı tepeleri arasında yer alırken, Makrevis konakları yemyeşil bir vadinin tepesinde belirmektedir. Birbirinden oldukça farklı peyzaja ve yapım sistemine sahip bu iki bölge, kendi topografyası ile bir bütün gibi davranma noktasında bir araya gelmektedir.
Birçok anlamda tarihin sıfır noktası olarak anılan Göbeklitepe tarih öncesi insanının, inanç dünyasını yansıtan tapınaklardan oluşmaktadır. 1200 bin yıl Şanlıurfa’nın sarı tepelerinin altında gizlenmiş bekleyen bu mimari yapılar, alanın yeniden keşfi ile tekrar ortaya çıktı. Alanın ziyarete açılması ile duran zaman tekrar akmaya başladı ve ziyaretçilerle birlikte yeniden yaşamaya başladı.

Göbeklitepe kazı alanı her ne kadar tepelerin içinde gizli saklı ve onların renkleri ile iç içe geçmiş durumda olsa da, yapılan yeni mimari müdahale bu atmosferik etkiyi güçlendirdiği gözlenmiştir. Uzay gemisine benzeyen biçimleri ile tepelerin üzerinde yükselen koruma saçakları, ziyaretçileri, altında gizlice bekleyen tapınakları görmek için davet etmektedir. Saçakların altında uzanan kalıntıların eskiliği ile üzerindeki saçakların yeniliğinin oluşturduğu bu tezatlık güneşin batışı ile ortadan kaybolmakta ve saçakların uzay gemisini andıran bu biçimleri, ertesi gün doğana dek tepelerle bir olmaktadır.

Göbeklitepe’ nin sarı topografyasının aksine Makrevis konakları yemyeşil ormanların içinde yer almaktadır. Makrevis konakları, inşası sırasında seçilen doğal malzemeleri sayesinde tıpkı içinde yaşayan sakinleri gibi, nefes alan ve onlarla birlikte yaşayan organizmalara dönüşmektedir. Başında bulutlar eksik olmayan bu konaklar, zaman zaman görünmez hale gelirken zaman zaman da parıldayan güneşle vadiyi izlemeye devam etmektedir. 1900’lü yılların başında inşa edilmiş olan bu konakların tüm bu değişken iklimsel durumlara rağmen ayakta duruşu, belki de nefes alan malzeme seçimine ve içinde yaşayanları ile bir oluşuna bağlıdır. Mimari tasarımında topografyanın ve bölge halkının kültürünün çok etkili olduğu konaklar, genellikle birbirlerinden uzak inşa edilmiştir. Bölgenin engebeli bir topografyaya sahip oluşu ve konaklara sadece patikalarla ulaşabilme durumu, bu uzaklığı mecbur kılmaktadır. Bir yandan bu uzaklık ve bir yandan da bölgenin sert iklimi, konaklarda yer alan misafir odalarının büyüklüğünü açıklamaktadır. Konakların yemyeşil ormanın içinde sessiz sedasız gizleniyor oluşu, zaman kavramını yitirmemize sebep olurken; günün farklı zamanlarında öten farklı kuş sesleri ve konaktan çıkan seslerle yeni bir zaman kavramı doğurmaktadır.
Göbeklitepe ve Konaklar Mahallesi her ne kadar birbirinden çok farklı topografyaya ve kullanma biçimine sahip olsalar da yerle ve sakinleri ile kurdukları ilişki noktasında bir araya gelmeye başlamıştırlar.

**Sergide yer alan Makrevis Konakları’nın fotoğrafları, 2021 yılında Salt araştırma fonları desteği alan ve Hacer Bozkurt’un Ilgın Yeşim Eldeş ile yürüttüğü “Hemşinlilerin Rusya İmparatorluğu’na Göçü Sonrasında, 20. yüzyılda Köyün Yeniden inşası; Makrevis Köyü (Konaklar Mahallesi) Örneği” başlıklı proje kapsamında üretilmiştir.

Hacer Bozkurt, 1989’da Sakarya’da doğdu. Mimarlık egitimini 2013 yılında Kocaeli Üniversitesi’nde tamamladıktan sonra, kariyerine mimar olarak baslamıstır. Bir süre çesitli mimari ofislerde çalıstıktan sonra, egitimine Istanbul Teknik Üniversitesi Mimari Tasarım Yüksek Lisans Programında devam etmistir. Yüksek Lisans eğitiminde mimari fotograf çalısmalarına odaklanmıs ve Saitali Köknar danışmanlığında “Mimari Fotograf Türlerinin Degerlendirilmesi için Melez Bir Yöntem Önerisi” baslıklı tezini yazmıştır. Tez süreci ile birlikte mimari fotograf üzerine düşünmeye ve çalışmaya baslayan Hacer Bozkurt, mimari fotograf çalısmalarına Stüdyo Hcrbzkrt Mimari Fotograf’ta devam etmektedir. Aynı zamanda, çesitli üniversitelerde misafir ögretim görevlisi olarak, mimari tasarım stüdyolarında ve mimari fotograf derslerinde görev almaktadır.
Bozkurt’un katıldığı grup sergileri arasında, Memorable Portraits (Qlick Galeri, Amsterdam, 2019), Minimalism (World Hall Galeri, Barselona, 2020), Photographer of the Year (Espaçons Espelho D’agua, Lizbon, 2020) yer almaktadır.

Sosyal Medya:

Websitesi: https://www.hacerbozkurt.com/

Linkedin: https://www.linkedin.com/company/studiohcrbzkrt/

İnstagram: https://www.instagram.com/studio_hcrbzkrt/?hl=en     https://www.instagram.com/hcrbzkrtt/?hl=en

 

Etiketler

Bir cevap yazın