bi’sürü “Zıvanadan Çık”tı

"Alternatifsiz eğitim sığlığı doğurur. Biz derinleri deneyimlemek istiyoruz."

Günümüz mimarlık eğitiminde farklılıklardan uzaklaşıp sıradanlaştığını hisseden bi’avuç öğrenci tek düzelikten kurtulmak, alternatifi sorgulamak için bir araya gelen bi’sürü insana dönüşmeye niyetlendi.

Aralık 2011’de “Bir Cinnet Her Şeyi Çözer” diyerek YTÜ Mimarlık Fakültesi koridorundaki ilk işine imza attı (bircinnetherseyicozer.tumblr.com).

Bahar dönemi başlamadan mimarlığa dair alışılageldik yöntemlerden uzaklaşıp video, fotoğraf, müzik, dans vb. alanların yöntemleriyle algıları genişletip, bir yandan da güncel mimari politikaları tartışmak için 15-19 Şubat 2012 tarihlerinde YTÜ Mimarlık koridorunda “Zıvanadan Çık”ma kararı alındı.

“Bi’sürü”nün organizasyonuyla Kalebodur, Petra ve Sisoft’un sponsorluğuyla farklı disiplinlerden yürütücü ve katılımcılardan oluşan 97 kişilik bi’grup 7 farklı atölyede üretim yaptı. 15 Şubat’ta atölyelerin sunulması ve tartışmaları takiben 16-17-18 Şubat’ta gruplar kendi içinde üretime geçti. 19 Şubat’ta sonuç ürünlerinin fakültede paylaşılmasının ardından İndigo’da Etreh’in sahne almasıyla biten etkinlikte yer alan atölyeler ve işleri şöyle:

“Filmleştir Belgesizleştir Eleştir / Murat Tırpan ve Senem Doyduk”
“..Bir mekanı hissetmenin yollarından biri de ona resmi tarihi yerine kendi ürettiğimiz perspektifle bakmaktır..” diyerek mocumentary, yani sahte belgesel tekniğiyle Fatih’te bulunan Aspar Sarnıcı’nın gayri resmi
tarihi kurgulandı. Çalışmalar Fatih’te ve mimarlık fakültesinde sürdürüldü.

“Gündelik / Samim Magriso ve Hayrettin Günç”
“..Lefevbre gündelik hayatımızın olağanlık ve olağanüstülük arasında gidip gelen bir anlam havuzu olduğunu söyler..” fikriyle rutin hayatı sıradanlıktan çıkaran esprili müdahalelerde bulunuldu. İki aşamalı atölyenin birinci bölümünde IKEA’ya gidip tasarlanmış objelerin anlam ve işlevlerini video ve kolaj yöntemiyle sorgulayan grup; ikinci aşamada Beşiktaş trafik ışıklarında, minibüste ve kafede “beklenmedik işler” yaptı. Tüm işlerin videoları kapanış sunumunda, tasarım objelerine dair sorgulamalar fakülte panolarında sergilendi.

“Atölye Doğaçlama: Enerjik, Plastik ve Elastik Bir Atölye Denemesi / Emrah Altınok “
“..Bir takım düşün. Doğaçlamanın doruklarında dolaşan, sıra dışı fotoğraflar çeken bir takım..” Aralarında moda, tekstil, grafik, sahne, endüstri ürünleri tasarımı, mimarlık, iç mimarlık vb. alanlardan tasarımcıların yer aldığı grup, etkinlik boyunca sadece fakültenin içini ve bahçesini kullanarak doğaçlamanın doğasını sorgulayıp bir fanzin üretti. Fotoğrafın, müziğin ve plastik işlerin doğduğu doğaçlama seanslarını video kayıtlarıyla paylaştı.

“Com.maned – Bilişim Atölyesi / Faruk Can Ünal ve Aslı Aydın”
Atölyede bilgisayarın algoritması manuel hayata uyarlandı ve mimari tasarıma yön veren yanları tartışıldı. Kural dizileri ve modüller üzerine çalışan grup bir modülden iki farklı kuralla oluşturduğu iki 1/1 maketi fakülte koridorunda sergiledi. Üretim sürecine odaklanan grup çalışma evrelerini bir kitapçıkta topladı. Tüm çalışmalar mimarlık fakültesinde sürdürüldü.

“Dans Atölyesi / Mihran Tomasyan (Çıplak Ayaklar Kumpanyası)

Beden Müziği / Gökçe Gürçay (Gevende – KeKeÇa)”
“..Bi’ yerden bi’ çatlak bulur, ve özgürce akmaya devam eder su..”
İlk gün gerçekleşen sunuma Çıplak Ayaklar Kumpanyası’ndan Mihran Tomasyan “Sen Balık Değilsin Ki” dans gösterisiyle katıldı. 16 Şubat’ta Mihran Tomasyan katılımcılara dans ve bedenin hareketini, diğer günlerde Gökçe Gürçay kompozisyon ve koreografinin büyülü karışımı olan beden perküsyonunu deneyimletti. Etkinliğin son gününde dans atölyesinin hazırladığı video ve beden müziği atölyesinin gösterisi katılımcılarla buluştu. Beden perküsyonuna katılan izleyiciler sayesinde gösteri bütünlük kazandı.

“Çağrışım Serbest / Emine Köseoğlu”
“..Esin nesneleri, yaratıcılık için gerekli olan “Zihnin Sınırlarını Genişletme”ye ve “Olmadık Bağlantılar Kurabilme”ye nasıl yardımcı olabilir?..” sorusunun cevabını 18 Şubat’ta toplanan grupla arayan atölye, nesnelerin fotoğrafını soyutlayarak yeni iki ve üç boyutlu ürünler elde etti. Maket ve paftalar etkinliğin son gününde fakülte koridorunda sergilendi.

“Operasyon Taksim / Kayıtdışı”
Taksim Meydan Düzenlemesi ile ilgili ilk bakışta fark edilmeyen, yayalaştırma amacından sapan, demokratik bir ortamda tartışılmadan hayata geçmesi planlanan projeyi katılımcılara tanıtan Kayıtdışı ekibi; atölye boyunca farkındalık yaratma amacıyla Taksim Meydanı’na üç müdahalede bulundu. İlk olarak insanların yer altından meydana ulaşma çabalarını yer altında yaşayan garip canlıların yüzeye çıkması olarak yorumlayan grup, yaratık maketleriyle meydanda günlük hayata katıldı. Ardından bağlantı yollarındaki tünel girişleri nedeniyle kimi yerlerde bir metrelik genişliğe düşecek kaldırımlara dikkat çekerek proje planındaki alana mukavvalardan koridor düzenledi. Son olarak bir İstanbul için bir imge olan meydanı işaretlemek için google.maps’ten alıntılanan işaretleri alana yerleştirdi. Alanda gerçekleşen çalışmaların ürünü olan videoda meydanı kullanan insanların dikkatini çekmeyi başardıkları gözleniyor. Grup, çalışmalarına etkinlikten sonra da devam edecek.

Atölyelerin sürecini ve ürünleri yansıtan dijital sergi, 22-24 Şubat 2012 tarihleri arasında YTÜ Mimarlık Fakültesi koridorunda izlenebildi.

Farklı disiplinleri bir arada ele alan “Zıvanadan Çık” etkinliğini düzenleyen bi’sürü; önümüzdeki aylarda çalışmalarına farklı ölçekte ve konuda üretimlerle devam edecek.

1 Yorum

  • bahadir-culhaAdem Bahadır Çulha says:

    etkinlik boyunca üretilenler ve daha fazlası için bisuru.org u ziyaret edebilirsiniz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir