Barok Aşırılık: Bir Modernlik Zemini

Akın Nalça Kitapları'na bir yenisi daha eklendi. "Bir Modernlik Zemini: Barok Aşırılık" başlıklı kitap, Mehtap Serim tarafından kaleme alındı.

Akın Nalça Kitapları’nın 13.’sünü Mehtap Serim yazdı. Kitapta barok, bir üslup üretim meselesi veya sanat tarihi kavramı olarak değil, en geniş anlamda bir modernlik tartışması şeklinde ele alınıyor. 

Kitabın tanıtım metninden:

Barok, dünya sanat ve mimarlık tarihinin en netameli konularından biri. O nedenle, özellikle Avrupa ve ABD’de barok hakkında üretilen metin sayısı her geçen yıl tırmanıyor. Son birkaç on yılda ise zirveye ulaştığı düşünülebilir. Türkiye’de konuya aynı yoğun ilginin gösterilmediği aşikar. Mehtap Serim’in “Barok Aşırılık: Bir Modernlik Zemini” adlı kitabı Türkçe’de bu konuya ilişkin ilk kapsamlı deneme. Kitapta barok, bir üslup üretim meselesi veya sanat tarihi kavramı olarak değil, en geniş anlamda bir modernlik tartışması şeklinde ele alınıyor. Hatta modernliğin kurucu pratiklerinden biri olduğu üzerinde duruluyor. Özellikle Aydınlanma düşüncesi çerçevesinde yalın bir mekanik düzen olarak kavranan dünyanın, tam aksi doğrultuda bir başka modern boyutunun da bulunduğu anlatılıyor. Modernite bir yandan rasyonaliteyi, bilimin disiplin kurucu yaklaşımlarını ve yeni siyasal sistemlerin katı sınırlar çizme çabalarını var ederken, bir başka modern üretim olan barok da öngörülemez, katılaştırılamaz ve disipline edilemez olan davranışları yaratıyor. Kitap, çağdaş dünyanın iki karşıt ucun, ussal ile beklenmedik olanın ürettiği gerilimler aracılığıyla biçimlendiğine dikkat çekiyor.

Kitabın içerik yapısı da bu bağlamda alışılagelmişin dışında. Ana kuramsal metinle onun karşısındaki sayfalara yerleşen fragmanlardan oluşan ikili bir yapı gösteriyor. Fragmanlar çoğunlukla kısa metinler, resimler ya da grafiklerden oluşmakta. Sayısı yüzü aşkın olan bu fragmanların içerikleri ana metin ile doğrudan veya dolaylı biçimde ilişkili olabiliyor. İşlevleriyse, barok bağlamında kuramsal olanla imgesel olanın birlikte çapraz okumalarını yapmaya olanak vermek ve okuyucuya kendi kişisel okuma güzergahlarını çizme fırsatını tanımak şeklinde tanımlandı. “Bir Modernlik Zemini: Barok Aşırılık”ın Bülent Erkmen tarafından yapılan tasarımı da bu ikili yapıyı vurguluyor. Onun ötesinde, barok davranış için amblematik olan aşırılık temasını da bir kez daha gündeme taşıyor. Kitabı, “cismi ismiyle müsemma” bir nesne haline getiriyor.

Mehtap Serim hakkında: 1979 yılında Kayseri’de doğdu. 2001’de YTÜ Mimarlık Fakültesi’nden mimar, 2004 yılında İTÜ Mimarlık Fakültesi’nden yüksek mimar, 2016 yılında MAU Mimarlık Fakültesi’nden doktor ünvanlarını aldı. Lisansüstü çalışmalarının her ikisini de Mimarlık Tarihi alanında tamamladı. 2005’ten 2016’ya dek İTÜ ve MAU Mimarlık Fakülteleri’nde araştırma görevlisi olarak çalıştı.

Etiketler

Bir yanıt yazın